Příběhy bezpráví
Publikováno 28.11.2013 v 17:31 v kategorii Příběhy, přečteno: 313x
...Jedna vyprávěla to, že byla vyslýchána za obrovského nátlaku a pokud nechtěla odpovědět na otázku, jeden muž ji uhodil.
...Ta druhá musela slízávat krev ze země po
mrtvém, jinak jí hrozilo popravení.
...Jiná zas byla poslána na samotku. Pro Vaši informaci, samotka měřila 1 x 1m, neměla ani okénko, takže tam musela být obrovská tma. Jídlo se podávalo v malém kastrůlku, třeba jen 1x denně. V místnosti byl maximálně nějaká nádoba na vykonání potřeby, ale to bylo vše. Myslím si, že takovéto jednání s ženami, které za život nikomu nic neudělali, nebylo dobré.
Musím se přiznat, že i v nějakých částech jejich vyprávění se mi chtělo plakat, protože teď už nemohoucí stařenky to vyprávěli s takovým citem, že mi jich bylo opravdu moc líto. Stačilo se na pár vteřin zaposlouchat do jejich příběhu a bylo to. Všech pět žen má můj velký obdiv, že toto zvládli a dokážou i nadále silně žít.

Druhý film měl název České děti. Upřímně mě tento film nějakým způsobem neoslovil, protože jsem mu nerozuměla. Každopádně opět šlo o film, kde bylo i násilí. V tuto dobu lidi prostě podle mě jinak s ostatními zacházet neuměli. Jedná se zde o 80. léta 20. století.
Tady si můžete přečíst obsah filmu a kouknout se na ukázku:
http://jsns.cz/cz/article/21/Ceske_deti.html?id=48
No a jako poslední část našeho projektu měl završit slaňák p. Zobal, který byl v 50. letech 20. století politicky stíhán. Bohužel má mnoho zdravotních problémů a místo toho, aby přišel k nám na školu, tak si ji spletl s jinou. Většinu toho na něm zanechalo právě toto období. Prošel si i koncentračním táborem, ze kterého se mu víceméně podařilo uprchnout. Všechny nás velmi mrzelo, že nedorazil, ale vzali jsme to na vědomí, protože už mu zdraví bohužel nepřeje. Potěšilo nás to, že nám přednášku vynahradí někdy jindy, za což jsme moc rádi.
Mimochodem jeho příběh nám nastínila naše paní učitelka, která ho za tu dobu co p. Zobal naší školu navštěvuje, velmi dobře zná.
Mně osobně tento projekt dal hodně do života. Těch myšlenek, co jsem po celý den v hlavě měla by mi nikdo nevěřil. Hned jsem si našla nejrůznější dokumenty na toto téma a přemýšlela, jak to Ti lidé, zvláště ženy, měly těžké.
Kladla jsem si i otázku: "Proč?"
Proč Ti lidé byli takoví?
Proč ubližovali?
Zodpovíme si vůbec někdy na tyto otázky?
Odkazy pro zhlédnutí:
http://www.jedensvetnaskolach.cz/cz/pribehybezpravi/26/Pribehy_bezpravi.html?index=true
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267421629-pribehy-bezpravi/410236100203001/
Komentáře
Celkem 1 komentář
jaknapravdu.infoblog.cz 05.12.2013 v 19:34 Ahoj,
Po dlouhé době Tě opětovně zdravím. K tvému výše uvedenému příspěvku, vyjádření bych dodal zřejmě následující: Zcela nepochybně můžeš být velice ráda za to, jaké máš nyní na škole učitele, kantory, lektory, neboť to vyžaduje skutečně obrovskou dávku úsilí, vlastní píle, práce, snahy - a to nejenom pro Tvoje vyučující, nýbrž i pro Vaše účinkující, pro které to tedy obzvláště není moc příjemné, milé vracet se do minulosti, v které - díky tehdejšímu režimu - mnohdy nepochopitelně trpěli jako psi! - zprostředkovat Vám, mladým studentům, zpětně události velice komplikované, dávno zapomenuté, či neprávem tak opomíjené (viz učebnice) apod.
Na to aby si je mohla dostatečně, plnohodnotně, řádně pochopit, musíš si sama vyhledat odpovědi na tyto kardinální, zásadní otázky: „V jakém politickém zřízení, v jakých letech se odehrávaly tyto události na území tehdejšího Československa a kdo byli ti, jež za ně (tj. události) byli svým chováním, konáním, počínáním odpovědní etc. …? V jakém zájmu a proč vůbec takto konali?“. Objektivní odpověď, a tu zdůrazňuji, není ale vůbec jednoduchá, sama věda (tj. politologie, historie, soudobé/moderní dějiny) s tím má dodnes obrovský problém! Teorie versus praxe, objektivnost versus subjektivnost, hypotéza/úvaha versus skutečnost; věda bez emocí/ stranické příslušnosti.
Jedná se totiž o velice závažné - svým způsobem ještě dosti čerstvé - společenské téma, jehož politicko-historické pozadí není zatím 100% odkryto, odhaleno, rozluštěno (viz české/ruské archívy atd.), o tom není třeba vést dlouhou diskuzi. Víme již o této době dostatek, ale mnoho otázek je nám zatím zahaleno nemalým tajemstvím a je vůbec otázkou, zda-li se někdy odhalí úplně vše…! A propos, je vůbec zájem odhalit vše?:-(. Společnosti - nejen té naší, ano - obyčejně trvá několik (?desítek?) let, tj. dekád, mluvíme o časové setrvačnosti, než se sama dokáže věcně, korektně vypořádat se svoji minulostí tak, aby ji dokázala přijmout (viz častá témata národních literatur), přesto „šrámy na duši“ zůstanou, tak jako tak. Podobných příkladů v historii by se - bohužel - našlo více! Nejlepším lékem je pro ně stejně jenom čas…
Dále zkus více, podrobněji popřemýšlet o politických dějinách, historii naší země. Tvoje téma se týká především „krvavých dějin“, tj. tématiky socialismu v tehdejším Československu! Zeptej se, prosím, svých vlastních rodičů, i prarodičů (babičky a dědy), aby Ti trochu povyprávěli o společnosti, v níž museli vyrůstat, či učitelů ve škole na následující body: „O jak dlouhém časovém intervalu vlastně hovoříme?, Jaký je, či byl rozdíl mezi socialismem, komunismem a kapitalismem (tj. status quo)? Jaké byly klady, byly-li vůbec?, a zápory socialismu v Československu (kontrast)?, Měli se občané za komunismu lépe než nyní, i když nebylo dovoleno režimem vše a nebylo lidem na ulici, ve společnosti (viz vzdělá(vá)ní, význam stranické legitimace, cestování, nakupování) měřeno stejným metrem…?, Jak prožívali dětství tvoje rodiče a prarodiče (např. vpád sovětských vojsk, pád Berlínské zdi, Rusy nenáviděný M. Gorbačov, Perestrojka)?, Co ví babička, mamka o popravené dr. Miladě Horákové, gen. Heliodorovi Píkovi, či o procesu se Slánským?, Kdo byli Jan Palach, Evžen Plocek, Jan Zajíc, či Polák jménem Ryszard Siwiec? - Proč udělali to, co udělali?, Jaký to mělo význam? A propos, proč nosí hokejista JAROMÍR JÁGR na drese číslo 68...? Přemýšlej, ono to spolu souvisí… !
Doufám, že jsem Ti trochu pomohl, Tě navedl, ale toto téma je dosti komplikované, velmi široké, neboť geograficky dalekosáhle přesahuje naši zemi. Souvisí s celou východní Evropou a tehdejším politickým uspořádáním východní Evropy, v hlavni roli vždy s Ruskem, či ještě tehdejším SSSR! Pokud si nedokážeš odpovědět na tyto otázky a rozebrat je důkladně, nepochopíš nikdy zcela kapitoly našich/českých/československých dějin!
V minulosti je ukryta naše moudrost, paměť…
S přátelským pozdravem
Bomberious